Halvkokta i månskenet

Skrivet den 2012-01-09 @ 03:40:57

Igår sa vi tack för oss till våra familjer och tog bussen i riktning mot Arenal Volcan (Costa Ricas mest aktiva vulkan). Vi hade bokat in oss på Arenal Hotspring Spa som ligger lite utanför byn La Fortuna med utsikt över vulkanen! Vägen dit var ganska trevlig. Inte så lång sträcka men allt tar väldigt lång tid när man inte kan åka fortare än 30-40 km/h på gurnd av de dåliga vägarna. Dessutom åkte vi båt i ca en timme också, tydligen en genväg :) Vi hade väldigt tur med vädret, det har regnat här i 4 dagar i sträck men när vi kom fram så klarnade det upp så bra att vi fick en fin utsikt på vulkanen som tidigare var helt täckt av moln.

Väl framme käkade vi en snabb lunch och kollade in rummet. Superfint med en riktigt härlig utsikt över vulkanen. Vid klockan två for vi iväg på en guidad tur i "fuktskogen" som ligger här. Och jajjemen, tredje gången gillt, den här gången fick vi se djur! :D

Nästan direkt stötte vi på en familj Kongos, (howler monkey tror jag de kallas på engelska) Så fina när de svingade sig mellan grenarna. En hade en unge på magen också :)

Sen såg vi en familj med Pizotes, typ racoons fast med tryne, så söta! Såg lite snabbt en spindelapa men den var så snabb att vi inte fick någon ordentlig look på den. Till min stora lycka fick vi också se två regnbågsTucaner i ett träd. Äntligen, trodde inte jag skulle få se några när jag inte gjorde det i Monteverde, men det fick jag! :D

När touren var slut fick vi smaka på sugarcans. Som jag har längtat efter dem sen vi sist åt dem i Dominikanska Republiken. Helt saftiga och pinfärska. Supergott!

När vi kom tillbaka till hotellet bytte vi snabbt om till badkläder och hoppade ner i de varma poolerna. Mellan 36 och 39 grader C helt naturligt. Fullmånen lyste upp väldigt vackert och vi njöt verkligen efter kylan i Monteverde. Säger som amerikanerna, HELT AMAZING! Det var jättehärligt men man blev så trött så trött... Vi åt en halvdan trerätters middag och sedan slocknade vi.
Idag började vi dagen med stooor frukostbuffe och sedan en tur till en "rio" typ en bäck fast större. Varm den med. Låg i i 1½ timme i strömmande vatten. Nu är vi på vårt Hostel i Liberia. Inte riktigt samma standard som Arenal tyvärr, men inte samma pris heller för den delen! Imorn kl 8 går bussen till Nicaragua. Spännande!
Ps. Har lagt upp ett album med bilder på facebook med allt från Costa Rica :)