Vi har det bra, vi här bak i bilen.

Skrivet den 2011-12-30 @ 23:16:19

Det är lite annat klimat här än hemma tror jag, min(El Oscar) familj spenderade dagen innan nyårsafton med att plantera frön för sallad och koriander. Vi har lagat mat idag igen fast för Marielles familj. De var inte så uppskattat som vi hoppats på tyvärr, men vi gillad det iallafall. :)

Imorgon är det nyårsafton och det kommer vi fira på Bar Amigos nere i Santa Elena. En liten middag först men min familj ska åka iväg så jag är ensam hemma imorn!

Spanskan går bra för min del, jag har lärt mig väldigt mycket från att inte kunna något, en vecka kvar med spanskan innan vi börjar våran resan norrut mot Nicaragua.

Saknar värmen lite.

Skrivet den 2011-12-29 @ 04:22:39

Huttrar lite när vinden blåser genom rummet. Kollar på blider och längtar lite till stranden....

http://www.youtube.com/watch?v=WUb-8zXHA-Y Här är en länk på ett klipp när oscar badar i vågorna på Playa Penca. Svårt att fånga hur stora vågorna är men sjukt stora iallafall!
Idag har vi lagat mat hos Oscars familj. Hamburgare med hemmagjord aioli. Mycket uppskattat från alla håll. Barnen älskar burgare och vi är lite smått trötta på ris och bönor. Både min och Oscars magar är helt uppsvällda. ;)
Barnen tyckte det var jättekul att hjälpa till i köket och vi lärde oss lite nya spanska ord. Imorn eller någon annan dag ska vi laga mat till min familj. Får se vad det blir då :)
Har precis gjort klart min läxa och är så otroligt trött. Klockan är bara 21.20, men för mig är det hög tid att sova. Har inte gått upp efter 8 en enda dag sen vi kom hit. Lever kvar lite i jetlag tiden tror jag, men det är bra, när klockan ringer kl 6 är man ju pigg som en mört.
Imorn kommer kanske lite bilder, vem vet.
God Natt!

Mellan moln och trädtoppar i mellandagarna!

Skrivet den 2011-12-28 @ 02:31:24

Igår kväll var vi på natthajk men det var inte så mycket att hänga i julgranen. Vi såg lite fåglar och grodor, några spindlar och andra insekter, men inga däggdjur.... Det var rätt coolt att gå i djungeln i mörkret men efter någon timme var man lite less eftersom att vi inte såg något häftigt djur. Men stjärnorna var amazing och det var ju kul att ha gjort det iallafall.

Idag däremot har vi verkligen gjort något awesome!!! Canopy (som en linbana) mellan bergen med träden under sig. Sjukt häftig utsikt. Vi var flera hudra meter över marken och linorna var allt mellan 50-1000 meter. Ballt.
Här kommer några sköna pix och ett klipp (http://www.youtube.com/watch?v=MmpmutWF4Kw) när Marielle ska göra superman linan som är 1km lång och 500m över marken!
En tarantella spindel som vi såg igår.
Uppkittade och redo för...
En plattform uppe i ett träd, här skulle vi fira ner oss i en lina. Sedan väntade "the Tarzan sving"
Nästan det läskigaste på hela turen. Man skulle hoppa från en 20 m hög plattform och sedan efter några meter fångas upp av en lina och dingla lite. När man väl hängde i linan var det härligt men droppet, uj uj uj. Inte att leka med. Oscar skrek högst av alla.

Så himla fint, och idag var det varmt och skönt också!

LIte svårt att se men här är linan som är 1 km lång, den går över hela dalen och in i skogen på berget på andra sidan. Grymt jäkla awesome!!!

Får jag chansen igen så gör jag om det!

Monteverde

Skrivet den 2011-12-26 @ 02:34:34

Det är väldigt vackert här, men lite kyligt må jag säga. Som tur är så har de varmvatten i ducharna här, så där kan man värma sig lite!! Känns lite konstigt att bya 30 grader varmt mot det här... Tur att naturen är så häftig!!
Juldagen har spenderats i en buss några timmar och nu ligger jag nerbäddad och huttrar lilte. Har kollat klart på julkalendern eftersom det finns internet här. Den var ju väldigt bra i år :)
Min familj här verkar trevlig, men det är svårt att avgöra på så kort tid. Den består av mamma, pappa och 4 vuxna barn, en av dem har ett eget barn (om jag inte fattat det hela helt fel) och alla bor nu i detta hus.
Det är ett stort hus med 7 sovrum, 2 toaletter, och så kök, matsal och ett litet vardagsrum :)
Det blåser så mycket ute nu att det låter som att taket ska flyga av och gardinerna fladdrar. Charmigt måste jag säga.
Oscar bor precis granne med mig och verkar också ha det bra. Där finns det tre barn, pojkar, som har otroligt mycket energi, så Oscar kommer nog inte få en lugn stund när vi är här. De har redan dragit med honom på en cykeltur i trädgården, mellan stock och sten,  och lite fotboll också. Kul!
Imorn är det skola, spännande med ny skola och nya lärare :)
Vi matade några hungriga pappegojjor på vägen. Flyger runt lösa och är vackra. Det gillar jag!

P.S Familjerna i Flamingo gillade köttbullarna!

Jul jul strålande sol.

Skrivet den 2011-12-24 @ 21:49:41

God Jul ALLA!

Vi har det bra, men inte samma sak som hemma med julbord och massa klappar.
Här har vi startat dagen med sol och bad, nu är det snart dax att visa våra familjer vad köttbullar är:)
Hoppas ni har det bra här kommer några julkort:)
Valeria och Macho hälsar med!:)
Neptunus hälsar btw...
GOD JUL ALLA!

Mucho peligroso!

Skrivet den 2011-12-24 @ 05:11:14

Spindlar från vildmarken och apor runt knuten.

Jukeboxen spelar "The final countdown" och vi kvällsbloggar lite på lokala puben/strandbaren.
Vi har precis i sann Linné-annda dokumenterat en "stor" spindel som överraskade Marielle på verandan.
Jag har döpt den till tarantellus peligråsus för den var "JÄTTE STOR och FARLIG" enligt Marielle och hennes mamá tica. Den har nu dock fått sin sista vila i vigd grusgång efter att ha utsatt för kraftika slag av en flippflopp-toffel tillhörande mamá-tica.
Vi fick besök av apor tidigt en morgon när vi kom till skolan, dock ingen kamera med för dokumentation, ni får helt enkelt ta mig på orden när det gäller den saken.
Idag har vi badat i Flamingo beach igen, det var inte tänkt så men kunde inte låta bli när vi såg vågorna,
de var grymt stora och inbjudande.

Den stora farliga.....
Spindelmannen har vart mycket på gymmet senaste tiden?
Stoooora vågor :) Livsfarliga att surfa med i, kändes som om nacken skulle knäckas för man började falla rakt mot bottnen med huvudet före när man kom över kanten. Men vi klara oss fint.
Nu vet jag vad vattenskalle innebär iallfall. Det är när det rinner saltvatten ur näsan i flera timmar efter att man lekt i vågorna.
Den lilla röda ringen är Oscar.

Puesta del Sol

Skrivet den 2011-12-23 @ 16:11:19

Igår kväll gick vi en lång lång väg upp för ett berg för att titta på solnedgången. Det var så vackert :) Men sjukt varmt. Svettas av att stå still..

Trött på sand i ögonen

Skrivet den 2011-12-22 @ 21:31:04

Har lyckats övertala Marielle om att ta Monkeybar idag istället för stranden, dem har pool så hon gick med på det.

Idag slipper jag alltså ta med mig en sandlåda hem.
Dem har wifi och bordservering, många saker en strand inte erbjuder, jag gillar det:)
Vi har precis slutat skolan och ligger här med väldigt fin utsikt, Marielle hoppade precis i poolen men jag som har blivit förkyld passar det idag, hade säker blivit av med den vid det här lager om jag inte hoppat i och badat var och varananna minut dem tidigare dagarna, men svårt att låta bli när det är 30 grader.
Stranden är väl inte så dum iaf.
Men här slipper man sanden i ögonen och i glasögonfodralet.

Härlig morgon

Skrivet den 2011-12-22 @ 15:01:49

Solen skiner och det är snart helg, och snart jul visst. Har inte så mycket julkänsla här i hettan men det gör inget.
Min Tica-familj har dekorerat väldigt fint i palmerna i trädgården, tycker de iallafall.
Idag är det näst sista dagen i skolan här i Flamingo, på söndag åker vi buss till Monteverde, där är det lite kallare än här, men det ska bli häftigt att se alla djur.
Vi hade tänkt ta en båttur idag, men viblev lite skeptiska inför priset och vad man fick för pengarna och Oscar är lite sjuk så vi ska bara slappa idag igen. Nu ringer skolklockan.... Dags att gå

Lilla Julafton!

Skrivet den 2011-12-20 @ 23:08:15

Vi fick precis våran nya kamera vi beställde till oss som en liten julklapp!

Den är vattentät och stöttålig så nu ska vi ta sköna bilder var vi en befinner oss.
I havet eller uppe i luften. Eftersom vi inte vill lämna kameror och värdesaker på stranden medans vi badar har vi inte tagit med en kamera i huvudtaget när vi är på playan, nu kan vi ta med den i vattnet och det gör att vi kommer kunna ladda upp några nya. Nu när vi är i skolan händer det inte så mycket annat än skola och sedan stranden på eftermidagen därav bristen på uppladdade bilder.
Första bilden, tagen i korridoren på skolan efter att ha slitit upp kartongen. Har ju väntat sen i fredags på att den ska komma!
Oscar bodysurfar nästan ända in till stranden
Hög våg att guppa i

Guaccamole i Guanacaste

Skrivet den 2011-12-20 @ 18:57:21

Här kommer 2 bilder, kanske blir det fler imorn eller senare idag. Nu ska vi gå till stranden igen. Me gusta la playa mucho!
Ett av alla konstiga djur i vi sett.
Valeria, min tica-syster och Oscars nya flickvän.

Maaat

Skrivet den 2011-12-16 @ 20:35:03

Jag ar sa hungrig. Min "mama tica" verkar tro att alla utlanningar alskar socker. Jag far bara massa socker hemma. I morse fick jag tre kanelbullar till frukost. Jag tankte att det har vilja inte ha till frukost, sa jag bad om lite flingor. Jo vad fick jag da, supersockrade cereals med sot mjolk. Ville krakas lite. Skulle dricka lite juice, mm syrligt tankte jag, men nej, supersockrat koncentrat med lite vatten i. Kommer till skolan och far "galletas navidades" nagra sota kakor for att det snart ar jul.

Socker socker socker. Nu ar jag sa hungrig. Tur att vi far typical CR food till middag varje kvall. Det ar inget socker i det inte. Tur. Det ar gott, jag gillar ris men inte black beans. Sen ar det liiite lite kott eller fisk till. Men det gillar jag ju. Blir jag inte matt finns det alltd nagon supersot efterratt att ata..

Kanske ska jag dricka en Coca-Cola nu, bara for att det ar gott. Jag sa ju att jag skulle skippa lask och dricka bubbelvatten i stallet. Men problemet ar att det inte existerar annat an peligrinovatten har, och det kostar skjortan. Sa lask far det bli, socker socker socker.

At CPI

Skrivet den 2011-12-14 @ 15:04:32

Nu sitter vi här på skolan och stresspluggar sådär en halvtimme innan skolan börjar. Att man aldrig lär sig! Men det är trevligt att sitta här i lagom värme, nån ekorre som springer förbi då och då, Oscar som svär över spanska siffrorna och poolen som skvalar lite i bakgrunden.

Snart har jag glosförhör på massa verb. Får se om Gunnar lyckats få in nåt i mitt huvud, tveksamt tycker jag. Tur att det inte är så allvarligt :)
I eftermiddag ska vi gå på CR-cookingclass. Det kommer bli skoj, och ikväll är det ladiesnight! voy a bailaaar

Yo me llamo Oscar...

Skrivet den 2011-12-13 @ 22:42:33

¿Como se llama usted?

¿Poco loco senior?
- Si...

Spanskan rullar pa och vi hinner bada massor om vi vill.
I familjen gar allt bra med, men man blir ju ingen snackpase direkt nar man inte kan mycket mer en Hej och Godnatt...

Vi har det valdigt bra men man sitter ju pa lektionerna och langtar till dykningen pa Utila som vantar...

El oceano Pacifico

Skrivet den 2011-12-12 @ 22:24:48

Nu har vi badat i Stilla havet for forsta gangen. underbart, man ville aldig ga upp lixom. Det ar sa sjukt varmt har. svettig av att sitta still.

Vara familjer ar trevliga och ar nara varandra. Vi kommer att trivas bra har. Forsta dagen i skolan var okej. svart att ta in allt, specielt for Oscar som ar helt nyborjare. Men han har en larare for sig sjalv sa jag tror det kommer ga utmarkt for honom!

Ar lite hungrig nu, ska forsoka hitta nagot att ata. Ciaao!

Marielle är så trött att jag håller i blogg-fanan.

Skrivet den 2011-12-11 @ 06:26:19

Jag är ganska trött jag med ska sägas, pga dagens bravader som jag nu kan dra i korthet.

Åker buss till vulkanen Irazu, en tryckt stämning infinner sig i bussen när chaffören kryssar mellan filerna med en buss från 72 som tydligen går snabbare än all annan trafik. Fram kommer vi efter två timmars krampakrigt hållande i varandra, vi träffar en trevlig tjej som heter Birgitte som kommer från Schweiz men jobbar här som volontär. Hon lånar snällt ut sin extra jacka till oss, för tanken på att det kan vara kallt på 3400m/h slår oss inte och vi finner oss vara kallt klädda.
Det var enormt dimmigt på toppen så att se så mycket var det ingen som gjorde. Men vi såg svart sant, kände svaveldoften och marken var varm, vi fikade och gick runt lite mer sedan åkte vi med bussen ner igen.
Nu ikväll har det varit karnival här i San Jose och det innebär massor av folk och massor av ungar som kastar serpentiner, specilelt på gringos som oss, det börjar med en modig pojke som kastar och fnittrar för att sedan bli täckt av vitt papperssnö av tusen till som helt plötsligt fått mod till det. Även massor med fyrvärkerier täckte himlen under en lång stund. Karnevalen var något mer omfattande än den i Arboga, tror nog det var fler poliser ute här än vi har detagare i tåget hemma, doch ingen skam i det, karnivalen i Arboga är ett lyckat och önskat arrangeman... Nu lite bilder sen ska jag sova, vi åker till havet och Tamarindo imorgon för att börja med spanskan. God natt.

Marielle leker i sanden.

Marielle och Birgitte

Okey det här är viktigt!

Skrivet den 2011-12-09 @ 04:00:04

Jag har antagligen glömmt min nokia-laddare på sängen hemma.
Mamma du får i uppdrag att kolla om det stämmer, då jag slipper vända ut och in fler än en gång på min väska...

Nu får man bara hoppas att hon inte glömt adressen hit.
To be continued

Snart dags för mat igen, men först lite bilder

Skrivet den 2011-12-09 @ 01:31:28

Killarna visar stolta upp någon sorts komage som ska vara utmärkt i soppan!
Lite vilsen men glad bland Ticosarna.

Många poliser spatserade omkring på gatorna och gav tydligen Oscar hårda blickar. Speciellt en brud som var jävligt snygg.
- Oscar, STÖRT hårda...

"en litten sööt blommaaa" -Oscar 5 år

Marre far pisk i Guitar Hero

Skrivet den 2011-12-08 @ 22:32:08

Har precis kommit hem fran en runda i San jose. Staden ar modern o det ar inte jatte billigt, men vi kakar gott och staden ar full av snalla tanter som manar oss att halla i kameran far det ar tydligen fullt av tjuvar har... undrar hur det ser ut med den saken i dem fattigare landerna bakom vulkanerna. Nu sitter vi pa Guest houset och lirar lite GH, kan ju saga att jag inte ar den samsta av oss tva iaf;) Det finns inte jatte mycket att hamta i San Jose sa vi funderar pa att dra till Flamingo beach imorgon istallet, fa lite sol och kanna pa vattnet ar vi nu sugna pa. Vi hores sakert imorgon. Kanske kommer upp nagra skona pix om vi har tur.

Xoxo, puss puss vi lankter inte efter er... inte an iaf;)

Några sköna Pix!

Skrivet den 2011-12-07 @ 21:33:48

Framme i Costa Rica!

Skrivet den 2011-12-07 @ 17:56:18

Första flygetappen spenderades i all stillsamhet mellan Gabriel Forss och Blossom Taiton med sällskap. Resan gick bra och kl 13.25 (5 minuter före beräknad tid) klev vi av planet på Newark international airport. Ungefär kl tre var vi i The BIG Apple. Vi strosade på 5th avenue ett tag och åt lite friterad chicken på nåt ställe nära det där huset som är format som en triangel (vid Madison square om jag inte minns fel)

Vi kikade i många vackra och väldigt påkostade skyltfönster, där dekorationerna drog mer uppmärksamhet än själva kläderna. Häftigt!
Ryggsäckarna känns redan väldigt tunga och efter att ha gått på broadway, varit på times square och vid empire state building så bestämde vi oss för att åka till J.F.K. Vi var där runt tio, då var det ju "bara" 7 timmar kvar tills planet skulle gå... Vi sov lite på golvet i vänthallen men det var väldigt kallt. Vid 02.00 fick vi checka in, men det var ju fortfarande tre timmar kvar. Ett evigt väntande. När klockan närmade sig 4 så gick vi till gaten och såg det lilla lilla planet som skulle ta oss till costa rica. Vi var de enda "vita" som skulle med det, annars var det nästan bara spansktalande som skulle vidare till andra länder. För när vi klev av efter en mycket vinglig landning så var det bara vi i kön till utcheckningen och våra väskor plus tre till på bandet. Alla andra hade connectionflights.
Vi tog en taxi till hostelet där vi sitter nu och väntar på att få komma till vårt rum. Klockan är 11 här och alltså -7 timmar jämfört med sverige, jag känner mig hyfsat pigg men sjukt hungrig. Ska försöka hitta någonstans att äta snart. Hostelet verkar fint men det ligger lite i utkanten av stan. Tur att det är billligit med taxi! Det verkar vara bra uppkoppling här också så det kanske kommer upp någon blid senare.

Ny dator, snart nytt land.

Skrivet den 2011-12-05 @ 21:40:20

Alina i Enköping, fick bli en avstickare på väg till Sigtuna där vi spenderar natten. Det var lite tight men Per gasa på bra och vi var där 2 min innan butiken stängde. Det blev en lite Eee Pc som Marre kallar Ärtan...

börjar bli nervöst!

Skrivet den 2011-12-04 @ 00:48:47

Nu kan man snart räkna timmarna tills vi åker....! Är nervös att något ska gå snett eller att vi ska missa planet eller nåt annat jobbigt. Imorn ska vi packa våra små ryggsäckar med allt vad man kan tänkas behöva. Har shoppat på apoteket för att i största mån undvika sjukdomar och andra jobbiga åkommor så som solbränna, myggbett och åksjuka. känns konstigt att vi äntligen kommer iväg. Idén har ju funnits i nästan exakt ett år, sen vi kom hem från Dominicanska republiken, sen bokade vi lixom 17:en augusti och då var det en evighet tills vi skulle åka. Nu är det bara 2 1/2 dagar kvar. Härligt!!! Längtar så sjukt mycket till solen och värmen, och för att inte tala om havet. Kommer aldrig att tröttna på havet. Hoppas vi får se lite sköldpaddor. Det vore så häftigt. Jag är mer exalterad över det än nåt annat. Surfingen känns väldigt överengagerat från min sida, då jag inte tror att jag kommer orka simma ut med brädan ens. Men vi får se, kanske är jag en riktig naturbeåvning ;) det vore ju coolt att stå i en sån där vattentunnel som man ser på bilder med coola surferdudes. Lite överambitiöst kan tyckas, men med lite jävlar annama så går det mesta! Nu ska jag kolla igenom packlistan lite innan jag somnar.